Zafer Havalimanı

,
Zafer Havalimanı

Türkiyenin ilk bölgesel hava alanı olan Zafer Havaalanı Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıldı.
Bakan Yıldırım, burada yaptığı konuşmada, Kütahya, Afyonkarahisar ve Uşakın ortasında, Türkiyenin ilk bölgesel hava limanın açılışını gerçekleştirdiklerini belirtti.
Havalimanının Kütahya, Afyonkarahisar ve Uşaka ortalama yarım saat mesafede olduğuna dikkati çeken Erdoğan, alana her boyutta uçağın inebileceğini söyledi. (Zaman; 25 Kasım, 2012)

Peki, Zafer Havalimanı gerçekten 3 ilin ortasında mı?
Hayır.
Kütahyaya 41, Afyona 60 ve Uşaka 103 kilometre uzaklıkta.
103 kilometreyi yarım saatte kat eden sayın Başbakana yol selameti diliyorum.

***

(İnönü Üniversitesi’ne yüksek miktarda bağışta bulunan  işadamı Mahut Çalık’a fahri doktora ünvanı veren Rektör Çelik, sahneye gelen Mahmut Çalık’ın elini öpüyor.) 
Zafer Havaalanı ihalesini; aynı zamanda Ağrı Üniversitesine de adını veren hayırsever(!) iş adamı İbrahim Çeçenin başında bulunduğu IC Holding 155 milyon TLlik teklifi ile kazanmıştı.

İşadamı İbrahim Çeçenin hayatı filmlere konu olacak tarzda bir başarı öyküsü.

İngilizcede büyük İ ve ç harfleri kullanılmadığı için şirketinin İÇ ismi ile borsada işlem görmesini sağlayamamış olsa da vazgeçmemiş muhterem, çok çalışıp bir Devlet Üniversitesine finansör olmuş ve harfiyen ismini vermiş.

Bununla da yetinmemiş Çeçen; yaptırdığı bir camiye annesinin ismini ve yükseköğretim erkek öğrenci yurduna babasının ismini vermiş. En son yine Ağrıda bir ilköğretim okulu yaptırıp kendi ismini vererek halkayı tamamlamış.

Yine de diyor, İbrahim Çeçen, hayatımda en büyük üzüntüm bir akademik yıl açılışında Üniversite rektörüne elimi öptüremeyişim olmuştur.





 
(İnönü Üniversitesi’ne yüksek miktarda bağışta bulunan  işadamı Mahut Çalık’a fahri doktora ünvanı veren Rektör Çelik, sahneye gelen Mahmut Çalık’ın elini öpüyor.) 
***

Malum, iktidar partisinin ağzına sakız olmuş bir 2023 hedefi var. Sözüm ona; ülkede artık 3-5 yıllık değil, en az 10-15 yıllık planlamalar yapılıyor.

Havaalanından yararlanması beklenen şehirler ve demografik yapıları şöyle;
Afyonkarahisar; nüfusu 700 bin. Nüfus artış hızı binde 6.65; 2023 yılında öngörülen nüfus; 860 bin.
Kütahya; nüfusu 590 bin. Nüfus artış hızı binde 32; 2023 yılında öngörülen nüfus; 830 bin.
Uşak; nüfusu 350 bin. Nüfus artış hızı binde 10.4; 2023 yılında öngörülen nüfus; 400 bin.

Bu üç şehir de göç alan ve özellikle gelişen Üniversiteleri ile oldukça çok sayıda üniversite öğrencisi barındıran şehirler; Afyonda 35 bin, Kütahyada 40 bin, Uşakta ise 13 bine yakın üniversite öğrencisi bulunuyor; bu rakam da her sene artmaya devam ediyor. Jeotermal turizmine yapılan yatırım ve bölge sanayilerine verilen teşviklerle birlikte üç şehrin nüfus artışının yükselişe geçmesi bekleniyor üstelik. Afyonda dünya genelinde isim yapmış çok sayıda kaplıca ve termal oteller var, Kütahya Simavda ve Eynalda kaplıcalar var. Uşak sanayide gelişme evresinde bir şehir, organize sanayi bölgesi sürekli büyüyor.

Bu veriler göz önüne alınıp, bu üç şehre de kendi gelişmiş; uluslararası havalimanları kazandırılamaz mıydı? 155 Milyon TL, bu havalimanları için kullanılsa uzun vadede daha sağlıklı geri dönüş alınmaz mıydı?

Afyon ili sınırları içerisinde bir havalimanı mevcut;  şu anda kullanılmıyor tabi ki. Uşak Havalimanına yakın zamana kadar seferler yapılıyordu, İstanbul ve Ankaradan; ancak Atatürk Havalimanında uçuş için yer bulunamayınca seferler Sabiha Gökçene kaydırıldı ve seferlere talep büyük ölçüde azaldı. Gelen adam esnaf, Eminönü veya Sirkecide adamın işi, ne yapsın Sabiha Gökçene inen uçağı? Daha sonra ek yatırımla pist genişletme çalışmaları yapılacağı bahanesiyle pist kapatıldı, o gün bu gündür Uşak Havalimanı da atıl vaziyette. Kütahyada ise en son Kıbrıs Çıkartmasında kullanılmış bir askeri sivil havalimanı var; biraz masrafla tamamen sivil hale getirilebilirdi.

Afyon, Kütahya, Uşak.. Hepsinde zaten birer havaalanı var mı? Var. İzmir dersen bölgesel havacılıkla 15-20 dakika uzaklıkta. Peki bu şehirlerin kendi havaalanlarına uzaklıkları nedir, herbir şehrin Zafer Havaalanına uzaklıkları nedir? Böyle bir şey yapılacağına; İzmirden yurt dışına uçuşları geliştirseniz, halihazırda aktif havaalanları bulunan Aydın ve Muğla da dahil bu üç şehirle İzmir i bölgesel havacılıkla destekleseniz daha iyi olmaz mıydı? Amerikada sistem böyledir; yüz bin nüfuslu şehirde bile uluslararası havaalanı vardır ama yurtdışından gelen uçak eyaletin en büyük şehrine iner, daha sonra charter uçuşları ile küçük şehirlere dağıtımı yapılır yolcuların.

Bakalım bu havaalanına harcanan para kaç asırda amorti edecek kendini

Tamam; Zafer Havalimanı Kütahya, Afyon ve Uşaktaki termal merkezlere talebi arttıracak; pazarlanması kolaylaşacak, turist çekilecek. Kütahya, Afyonkarahisar, Uşak ve Eskişehir illerinden yılda yaklaşık 100 bin kişi hac ve umreye buradan direkt uçacak. Ayrıca, Zafer Havaalanının uluslararası olması niteliği ile, Almanya, Fransa, Belçika gibi ülkelerde yaşayan vatandaşlarımızın tatillerinde direkt uçuşlar ile buraya gelebileceği söyleniyor. Daha bir çok faydası olacağı ve olabileceği zikrediliyor.

Bunların hepsini kabul ediyorum.

Ama, uzun vadeli düşünüyorum, mikro anlamda kalkınma ve yatırımı destekliyorum naraları atıp, arkasından 3 vilayete ortak havalimanı yapmak; bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu olmuyor mu?

İstanbulu 2050ye hazırlıyoruz demeçleri verip, sonra gidip metro gibi sistemler yerine lastik tekerlekli toplu taşıma araçlarına yatırım yapan belediye başkanının vizyonsuzluğuna benzemiyor mu?

Aç ağzını, uçak geliyor deyip kandırmak olmuyor mu?

***

Havalimanının iç piyasada zaten herhangi bir cazibesi olmadığını görmek için dahi olmak gerekmiyor.

Uşak İstanbul arası otobüs bileti fiyatı 42 TL. Tekli koltukta seyahat ediyorsunuz, yolculukta türk kahvesi ikram ediliyor. Hareket saatinden 10 dakika önce otogarda olmanız yeterli, zaten bütün firmaların ücretsiz şehiriçi servisleri var. Sigaranızı içip otobüse biniyorsunuz. Yol durumuna göre; 5-6 saat arası İstanbulda oluyorsunuz, yine şehiriçi servisle evinizin önüne kadar bırakılıyorsunuz; eviniz çok absürd bir muhitte değilse tabi. Örneğin, Hadımköye çoğu firmanın servisi yok, sadece Ordu firmaları servis yapıyor, hatta bazı Ordu firmaları araç bile kaldırıyor Hadımköyden. Toplam maliyet 42 TL, toplam süre 6 saat.

Uçak bileti fiyatlarına baktığınızda ise;  en ucuz birim bilet fiyatı 74 TL çıkıyor, vergiler eklenmiş haliyle. An itibariyle, bir aylık asgari ücretin yüzde 8ine tekabül ediyor bu rakam. Havaalanı servisi 15 TL,yol iyi ihtimalle 1 saat çeker; ağır kış koşullarında Dumlupınar rampasını geçemeyen araçlar varken bizler Uşaktan Altıntaşa virajlı yollarda devam ederek 1 saatte gittik diyelim. Check-in vs. işlemler için de 1 saat önceden havalimanında bulunmak gerekiyor malum; yani 2 saat öyle harcadık. Uçak 1 saatte İstanbula indi, hava trafiği veya rötar olmazsa; ki İstanbulda çok oluyor. Bavul vs. bekliyorsunuz, daha sonra metro veya taksi kullanarak havaalanından çıkıyorsunuz. Havataş kullanmak da seçenekler arasında ancak çok da mantıklı bir seçenek değil. Toplam maliyet 90+ TL, toplam süre 4 saat.

Son olarak; Pegasus uçuşlarını Sabiha Gökçene çektiğini açıkladı. THY şimdilik Atatürkden uçuyor ancak o uçuşlar da Sabiha Gökçene çekilebilirmiş..

Kusura bakmayın.

Ben HAYIR diyorum..

***


Son data : Türkiye; en çok havalimanına sahip ülkeler sıralamasında dünyada 59. sırada bulunuyor. Kaynak için; CIA Factbook.


Son söz : Uzay Çağında insanlar sadece iki saat içinde devr-i âlem yapabilecekler; bir saat uçarak; bir saat evlerinden havalimanına gitmeye çalışarak. (Neil McElroy, Look, 1958)

Ömer İLYASLI